Konserwacja wózków widłowych

Konserwacja wózków widłowych i zrozumienie ich układu hydraulicznego.

Podstawową funkcją wózka widłowego jest bezpieczne podnoszenie, transportowanie i odkładanie ładunku. Cóż, bez „windy” wózek widłowy to po prostu kolejna ciężarówka.

Ale co daje moc funkcji podnoszenia?

W tym miejscu do dyskusji wkracza układ hydrauliczny. Układ hydrauliczny wytwarza siłę potrzebną do podnoszenia i opuszczania wideł lub osprzętu wózka widłowego, które zabezpieczają ładunek. Składa się z kilku elementów współpracujących ze sobą, aby osiągnąć pożądany efekt.

Biorąc pod uwagę znaczenie układu hydraulicznego dla niezawodnej pracy wózka widłowego, istotne jest zrozumienie, jak on działa i jak przeprowadzić właściwą konserwację wózka widłowego.

Jak działa hydraulika wózków widłowych?

Układ hydrauliczny wózka widłowego wykorzystuje płyn pod ciśnieniem do generowania ruchu. Płyn hydrauliczny jest przechowywany w zbiorniku zasobnikowym, który zasila pompę hydrauliczną.

Pompa tłoczy płyn hydrauliczny przez zawór sterujący do cylindrów podnoszenia za pośrednictwem szeregu węży. Następnie ciśnienie naciska na cylinder, który porusza widłami wózka widłowego. Zaletą hydrauliki jest prawo Pascala, które wytwarza dużą siłę ze stosunkowo niskiego ciśnienia.

Aby obliczyć przewagę hydrauliczną, wywierana siła jest równa ciśnieniu pompy (w psi) x powierzchnia cylindra. Na przykład układ hydrauliczny o ciśnieniu systemowym wynoszącym 1000 psi naciskający na cylinder o powierzchni 10 cali kwadratowych zapewnia siłę podnoszenia wynoszącą 10 000 funtów! Oczywiście dokładna nośność będzie się różnić w zależności od rozmiaru, modelu i innych zmiennych wózka widłowego.

W układzie hydraulicznym wózka widłowego istnieje kilka istotnych elementów, w tym:

  1. Zbiornik – zwykle osadzony w ramie wózka widłowego, zbiornik to pojemnik, w którym znajduje się płyn hydrauliczny.
  2. Pompa – Pompa hydrauliczna odpowiada za przepychanie płynu w jednym kierunku i utrzymywanie stałego przepływu.
  3. Zawór sterujący – rozdzielacz – Zawór sterujący reguluje kierunek przepływu w celu podniesienia, opuszczenia lub utrzymania ładunku.
  1. Zawór nadmiarowy – Zawór nadmiarowy zapobiega nadmiernemu ciśnieniu w systemie, które może spowodować pęknięcie węży, nieszczelność połączeń lub potencjalne problemy z bezpieczeństwem; jest to niezbędna i istotna funkcja bezpieczeństwa w hydraulice wózka widłowego.
  2. Siłownik – Siłownik przekształca przepływ płynu hydraulicznego w ruch.
  3. Linia powrotna – Linia powrotna kieruje płyn do zbiornika po zwolnieniu ciśnienia i opuszczeniu wideł wózka widłowego.

    W hydraulice wózków widłowych zazwyczaj stosuje się płyny na bazie wody, oleju lub syntetyczne. Każdy z nich ma swoje zalety i wady, które należy wziąć pod uwagę przy ocenie modeli wózków widłowych. Na przykład opcje na bazie wody są bardziej ognioodporne, ale odmiany syntetyczne są pomocne w systemach wysokotemperaturowych.

    Wskazówki dotyczące konserwacji hydraulicznych wózków widłowych.

    Podobnie jak inne typy wózków widłowych, pojazdy z podnośnikiem hydraulicznym wymagają rutynowej konserwacji. Do najważniejszych zadań należą:

    • Wymień płyn w zbiorniku
    • Wymieniaj filtr hydrauliczny
    • Sprawdź siłowniki pod kątem wycieków powietrza lub płynu.
    • Sprawdź pompę pod kątem normalnego lub przedwczesnego zużycia.
    • Sprawdź uszczelki pod kątem gnicia i pęknięć.
    • Sprawdź widły i łańcuchy wózków widłowych pod kątem bezpiecznego działania

    Problemy z naprawą wózka widłowego można rozpoznać po różnych sygnałach ostrzegawczych, takich jak dziwne dźwięki, powolny lub niespokojny ruch i działanie oraz przegrzanie płynu. Do najczęstszych problemów związanych z naprawą hydrauliki wózków widłowych często należą:

    • Nieszczelne węże – Układy hydrauliczne wózków widłowych wykorzystują węże do zmiany ciśnienia płynu. Węże te mogą z czasem ulec uszkodzeniu, zużyciu i pęknięciu. Inne czynniki, które mogą prowadzić do nieszczelności węży, to użycie niewłaściwego rodzaju płynu i nieprawidłowe zamontowanie węży w układzie hydraulicznym, oraz uszkodzenia mechaniczne.
    • Znoszenie masztu – Znoszenie masztu może być niezwykle niebezpieczne i wiąże się ze stopniowym i niepożądanym ruchem masztu wózka widłowego, gdy jest on wysunięty. Jeśli problem będzie się powtarzał, może to spowodować przewrócenie się lub zawalenie wózka widłowego.
    • Zatykanie filtra ssącego – układ hydrauliczny wózka widłowego jest wyposażony w filtry ssące, które pomagają wychwytywać szkodliwe cząstki i zanieczyszczenia z płynu. Regularna wymiana tych filtrów jest niezbędna, aby nie uległy zatkaniu i nie spowalniały lub nie zatrzymywały przepływu płynu.
      Awaria dowolnego elementu hydraulicznego w systemie podnośnika może skutkować nagłym ruchem, powodując uszkodzenie produktu, obrażenia ciała lub śmierć, jeśli odpowiednie węże, filtry lub inne elementy zostaną nieprawidłowo zamontowane lub zostaną użyte niewłaściwe lub gorszej jakości części.

    Poleć wpis:

    Facebook
    WhatsApp
    Email

    Zobacz inne wpisy